tisdag 12 februari 2013

Fina Finbyungdomar

Finbyungdomar i tidstypiska kläder från tidigt 1900-tal

Bilden vi ser här finns i många Sundshem och är troligtvis ett av Anselm Sjöblads arbeten.
Anselm arbetade vid sidan av sin tjänst som mejerist på Vivasteby mejeri, även som bygdefotograf i Sund och med ateljé i sitt hem på Trögers i Finby. 
Då jag en dag satte mig ned i Ålands Museums forskarsal bläddrade jag i en fotopärm och fick då se detta fotografi men en hänvisning till att det gällde ungdom från Mångstekta i Sund.  Fram med papper och penna för det visste jag att inte stämde. Jag hade detta fotografi hemma och min far hade något år före detta nedtecknat personerna på bilden. 

Denna bild fanns även för något år sedan i Ålandstidningen för identifikation. En person ville veta vem personerna var på fotografiet.
Jag kontaktade då kvickt redaktionen för jag hade namnen på så gott som alla i min album.

De är räknat från bakre raden från vänster till höger:

Alfons Karlsson, från Branders i Finby,
Karl Johansson, ("Andersas Kalle"), 
Fanny Granlund (gift Woivalin i Ämnäs)
Paul Lindholm, från Rosténs i Finby,
Hilda Karlsson, från Smedsböle, (Ida Granlunds syster)
Hilja Lindholm, från Rosténs i Finby, (Pauls syster)
Okänd,
Okänd,
Elvira Karlsson (gift Johansson) "Göstas Elvira"
Erik Karlsson från Smedsböle, ( Svens bror),
Anni Granlund (gift Holmgård),
Runo Mattsson ( Aldur Mattssons bror)
Vasilius Wilhelmsson (kallades Vassa),

Mittersta raden från vänster,
Elna Mattsson, ( Alfons Branders syster),
Abel Lindholm, från Domarböle, (Borghills far),
Einar Sundman, ("Mattas Einar"),
Willehard Mattsson, handelsman i Finby,
Sven Karlsson, ("Smedsböls Sven"),

Sittande från vänster,
Elsa Karlsson, (gift Sjöblad) från Trögers i Finby, 
Ida Karlsson, (gift Granlund, Norrgårds i Domarböle),
Okänd


Nattredaktionen den 12 februari år 2013


Johan Granlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar