söndag 12 oktober 2014

En Elis Fogdebild - gåtan är löst





Detta inbjudningskort fick jag en dag för över fyra år sedan då jag arbetade på Ålands Jakt och fiskemuseum. På Ålands Museum anordnades då en utställning med fotografier ur redaktör
Elis Fogdes stora fotoskatt, "Ögonblick ur åländskt vardagsliv, 12 maj - 29 augusti år 2010"

Man gav då även möjlighet för allmänheten att identifiera de fotografier som då var oidentifierade. Jag har alltid varit intresserad av den typen av problemlösningar och hade
även tidigare givit museet många tips om okända platser och personer på hans bilder.

Då jag studerade inbjudningskortet slog mig tanken att här framgick inte vid vilken åländsk kyrka bröllopskortet var taget ifrån. På min fråga svarade då museipersonalen att den frågan var öppen.
Ingen kunde då på rak arm säga var det var taget.
Jag sparade kortet och tänkte att jag sätter det i bilens handskfack och då jag besöker åländska kyrkor tar jag fram kortet och studerar stenarna på kyrkväggarna om någon passar in. Sagt och gjort, kortet togs fram många gånger. Det stoppades in i fickan därav brytmärket men inget resultat. Jag fick inget
att passa in så jag tänkte att kanhända det inte var en åländsk kyrka kanske han tog det i typ Korpo eller Kimito.

Så var jag då till Saltviks kyrka i september detta år för att lyssna till Kristin Ilves, den estniskfödde arkeologen som hittat grunden till den stora Vikingahallen därstädes. Jag kom som sagt tidigare lite för tidigt så igen tog jag fram inbjudningskortet. Omgivningen var ju exakt den liknande, mycket stämde men inte allt. Så jag for hem och grubblade vidare. Men så plötsligt slog det mig, kanske inbjudningskortets bild hade spegelvänts vid framkallningen inför utställningen? Nu skall jag dit igen och det kvickt tänkte jag. Tog en kompis med mig som hjälp i funderingarna och vi for dit. Och, nu stämde det. Spegelvänder man fotografiet så passar järnkorset in som i själva verket står till vänster ännu i denna dag. Stenarna är de samma som på fotot. Bröllopsparet går in i Saltviks kyrka och där väntar menigheten och Mendelsons brudmarsch.




 Hura, Hura, Huraaa! Heureca jag hittade den, platsen för bröllopet var vid Saltviks kyrka.

Men vilka är personerna på bilden?

För att få reda på detta bad jag då redaktionen på Nya Åland att införa bilden för identifiering den 16 januari 2015. Jag behövde inte vänta länge på morgonen förrän första telefonsamtalet kom.
Det är min mor och far som gifter sig säger Gunnar Jansson.
Därefter ringer hans mor Dorothy och berättar följande: Det är jag och Thure Jansson som gifter oss i Saltviks kyrka och det var den 22 juni 1952,  det var Elis Fogde som tog bilden.
Personerna bakom oss var, brudtärna Maise Carlsson samt Henry Häggblom. Bakom dem går brudtärna Inger Börjesson och Karl-Erik Mansén. Framme i bild min kusin Thelma Lindblom och hon har sytt våra klänningar.
Jag var den första som fick använda brudkronan och den var en skänk av Östra Saltviks Marthaförening.


Konstaterat  i Godby den 13 oktober år 2014
samt kompletterat den 16 januari år 2015.

Johan Granlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar